De paragraaf verbonden partijen geeft inzicht in de rechtspersonen (verbonden partijen) waarmee de gemeente Hardenberg een bestuurlijke en financiële relatie heeft en de (financiële) risico's die hiermee mogelijk gelopen worden.
Verbonden partijen zijn (participaties in) deelnemingen (in vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en (coöperatieve) verenigingen. Van bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente zeggenschap heeft door een zetel in het bestuur of door stemrecht. Onder financieel belang wordt verstaan dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt raakt ingeval van faillissement van de verbonden partij of dat de gemeente voor een bepaald bedrag aansprakelijk wordt gesteld als de verbonden partij zijn/haar verplichtingen niet nakomt.
De gemeente heeft verschillende relaties met de verbonden partijen. Soms met een wettelijke basis en soms ontstaan vanuit gemeentelijk beleid voor de uitvoering daarvan en soms voor uitvoering van bedrijfsvoering activiteiten. In alle gevallen gaat het echter om de behartiging van een publiek belang.
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
EuRegio
Vestigingsplaats
Gronau / Enschede
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
128 Duitse en Nederlandse gemeenten en Duitse 'Kreise'.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Euregioraad
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
EuRegio heeft als taak de regionale grensoverschrijdende samenwerking van haar leden te bevorderen, ondersteunen en coördineren en hun gezamenlijke belangen te behartigen tegenover internationale, nationale en andere instanties.
Website
www.euregio.eu
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
2.577
2.539
Vreemd vermogen
29.981
39.553
Resultaat boekjaar
-37
Financiele bijdrage van gemeente
18
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Om haar uiteindelijke doel, het creëren van één gemeenschappelijke stad-land-regio, te halen heeft de EUREGIO visie en actiegebieden beschreven in de gezamenlijk ontwikkelde "Strategie EUREGIO 2030". In de strategie EUREGIO 2030 heeft de EUREGIO onder het speerpunt Maatschappelijke ontwikkeling 4 thema's en doelstellingen voor de komende jaren gedefinieerd. De andere twee speerpunten zijn Economie en Arbeidsmarkt (3 themagebieden) en Duurzame Ruimtelijke Ontwikkeling (4 themagebieden).
Bron
Jaarrekening 2024
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD IJsselland
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.
Bestuurlijk belang
Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1 stem.
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Missie GGD IJsselland: voor een gezonde samenleving
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.
We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen. We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 545 duizend inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
3.191
4.110
Vreemd vermogen
12.432
12.419
Resultaat boekjaar
975
Financiele bijdrage van gemeente
3.201
Risico's, kansen en ontwikkelingen
In het risicoprofiel voor 2026 wordt geen rekening gehouden met de overgang van RSJ IJsselland naar onze organisatie. Komende maanden werken we kansen en risico’s nader uit, waarna een actueel risicoprofiel RSJ als onderdeel van een meerjarenbegroting RSJ wordt opgenomen in de GGD-begroting. 7 oktober 2025 heeft u het college toestemming verleent in te stemmen met de opheffing van RSJ IJsselland en het samengaan van RSJ IJsselland met GGD IJsselland.
Bron
Jaarstukken 2024 (jaarverslag en Jaarrekening) en begroting 2026 GGD IJsselland
- Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst IJsselland
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.
Bestuurlijk belang
Deelname in AB/DB
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
3
507
Vreemd vermogen
3.513
7.656
Resultaat boekjaar
191
Financiele bijdrage van gemeente
2.254
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van € 313.000.
Met oog voor de lastige financiële situatie van gemeenten, doen wij er als ODIJS alles aan om de aan ons beschikbaar gestelde middelen op efficiënte wijze in te zetten, zodat we een maximaal rendement kunnen behalen voor onze eigenaren, namelijk de 11 gemeenten in IJsselland en de provincie Overijssel. Tegelijkertijd is het op dit moment ook de realiteit dat de hoeveelheid middelen diebeschikbaar wordt gesteld onvoldoende is om de taakuitvoering op tenminste eenwettelijk minimum uitvoeringsniveau te kunnen brengen en om te kunnen voldoen aan de landelijke robuustheidseisen die gelden voor omgevingsdiensten. Voor beide is een structurele investering nodig.
Hiermee is gelijk de belangrijkste ontwikkeling voor 2026 genoemd, namelijk het effectueren van onze route naar een robuuste ODIJS. Onder andere het Rijk, IPO en VNG hebben op basis van verschillende onderzoeken geconcludeerd dat het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in Nederland onvoldoende functioneert, met grote milieuschade als gevolg. Daarom is een proces gestart om in heel Nederland te komen tot robuuste omgevingsdiensten. Het Rijk, IPO en VNG eisen dat op 1 april 2026 alle omgevingsdiensten in Nederland robuust zijn.Bron
Ontwerpbegroting 2026 / Voorlopig jaarverslag 2024
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
De elf aangesloten gemeenten hebben bij het RSJ IJsselland in het kader van de specialistische jeugdhulp de volgende onderwerpen als opdracht belegd:
- de inkoop
- het contractmanagement en het contractbeheer
- de monitoring
- de uitvoering van regionale thema's
Haar verantwoordelijkheid is het in kaart brengen van wat nodig is om bovengenoemde taken op voldoende professioneel niveau uit te voeren.Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
716
518
Resultaat boekjaar
Financiele bijdrage van gemeente
222
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling (GR) Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van de deelnemende gemeenten.
Het RSJ is een kleine organisatie met een grote opdracht. In de afgelopen jaren is gebleken dat de organisatie met name op het gebied van bedrijfsvoering kwetsbaar is en blijft. In dat kader heeft het bestuur van het RSJ eind 2024 een richtinggevend besluit genomen om een fusie met de GGD te verkennen in het eerste kwartaal van 2025. 7 oktober 2025 heeft de raad besloten het college toestemming te verlenen in te stemmen met opheffing van de bedrijfsvoeringsorganisatie RSJ en in te stemmen met het samengaan met de GGD IJsselland. Beoogde inwerkingtreding is 1-1-2026.Bron
Jaarverslag 2024 / Begroting 2026
- Gemeenschappelijke regelingen
Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
De gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland, Zwolle.
Bestuurlijk belang
Deelname in het Algemeen Bestuur
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Door deelname in de verbonden partij 'Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek' wordt in regionaal verband gewerkt aan de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving. Bij fraude met een uitkering of zorggelden is de Sociale Recherche de opsporingsinstantie. Deze instantie, veelal gehuisvest bij gemeenten, is gespecialiseerd in het opsporen van fraudezaken, zoals zwartwerken, werken zonder inkomsten te melden, het verzwijgen van vermogen, woonfraude, fraude met persoonsgebonden budget (PGB) en andere vormen van zorgfraude.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Financiele bijdrage van gemeente
122
Risico's, kansen en ontwikkelingen
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2023
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio IJsselland
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.
Bestuurlijk belang
Deelname in het Algemeen Bestuur
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Veiligheidsregio IJsselland blijft in 2024 continu klaar staan met kennis, mensen en middelen om de kerntaken goed uit te voeren: het versterken van veiligheid, beperken van risico’s waar het kan en bestrijden van incidenten wanneer dat moet. De veiligheidsregio investeert daarvoor in vakmanschap van medewerkers, in verbinding met haar partners en in een sterke interne binding met ons vak en onze collega’s. Nieuwe ontwikkelingen en risico’s in het veiligheidsdomein vragen om een flexibele invulling van onze rol en wijze van samenwerken met onze partners.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
5.417
5.403
Vreemd vermogen
40.755
37.475
Resultaat boekjaar
633
Financiele bijdrage van gemeente
5.082
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Begin 2024 is het risicoprofiel van Veiligheidsregio IJsselland opnieuw vastgesteld. In dit proces zijn de risico’s geïnventariseerd die een bedreiging kunnen vormen voor de continuïteit van de organisatie en de uitvoering van haar taken. De geïdentificeerde risico’s zijn geanalyseerd op basis van hun aard, kans van optreden en de potentiële financiële impact. Hierbij zijn de risico’s afkomstig uit verschillende teams binnen de organisatie en omvatten zowel operationele als strategische risico’s.
Het risicoprofiel van Veiligheidsregio IJsselland wordt beheerst door een risicomijdend beleid, waarbij risico’s zoveel mogelijk worden beperkt of afgedekt door verzekeringen, beheersmaatregelen en structurele monitoring. Niettemin zijn er risico’s die inherent zijn aan de aard van de organisatie en haar dienstverlening. Deze risico’s worden systematisch in kaart gebracht en beoordeeld.
Het algemeen bestuur heeft in het voorjaar van 2024 besloten om vooralsnog met de huidige beschikbare algemene reserve/ weerstandscapaciteit van één miljoen euro te laten volstaan in plaats van de berekende 1,495 miljoen euro. De eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden algemene reserve/ weerstandscapaciteit is aan de orde als uit de praktijk blijkt dat dit noodzakelijk is.Bron
Jaarverslag 2024 / Begroting 2026
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Beheersmaatschappij LOC+
Vestigingsplaats
Hardenberg
Rechtsvorm
Commanditaire vennootschap
Betrokken partijen
De gemeente Hardenberg, Zone college, Alfa-college
Bestuurlijk belang
Deelname als commandite voor 53,27% in eigendom opstallen
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
De CV beheermaatschappij LOC+ draagt namens eigenaren en bewoners zorg voor de inrichting en instandhouding van een professionele facilitaire beheerorganisatie die zich richt op (facilitaire) ondersteuning van de primaire processen van de huurders en gebruikers.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
22.919
23.033
Vreemd vermogen
682
558
Resultaat boekjaar
114
Financiele bijdrage van gemeente
75
Risico's, kansen en ontwikkelingen
LOC+ heeft een stabiel financieel jaar gehad. Er is een 100% bezettingsgraad, met een wachtlijst van potentiële huurders. Er wordt een strategisch huisvestingsplan opgesteld. De resultaten daarvan zullen in 2025 worden gedeeld en opgepakt. In 2024 is veel effort gestoken in het upgraden en uitbreiden van elle vergaderfaciliteiten om de externe verhuurbaarheid te vergroten.
Voor 2025 is de ambitie om de verduurzaming van het gebouw in te zetten. Uiteraard om daarmee de energiekosten te kunnen drukken en het gebouw meer energie-efficient te maken, maar vooral ook om de milieu-impact te verminderen en daarmee de ecologische voetafdruk. Daarnaast zal dit zorgen voor het oplossen van de regelmatig terugkerende klimaatklachten van huurders in ons gebouw. Uit meerdere onderzoeken onder bezoekers van het LOC+ kwam dit als een belangrijk aandachtspunt naar voren.
Maar vooral ook vanuit de maatschappelijke rol om “goed te doen” en een belangrijke rol te hebben in het verbinden van organisaties. Het LOCwillen verder bouwen aan de Huiskamer van de Stad Hardenberg.
Voor deze verduurzaming is een aanvullend krediet nodig van € 1.600.000 om de investering van € 3.609.000 te kunnen uitvoeren, naast de 'normale investeringen van +/- € 1.000.000 per jaar (2026-2027).
De gemeente is gevraagd om voor maximaal hun aandeel hieraan bij te dragen. Uitwerking over de vorm hiervan volgt.Bron
Jaarrekening 2024 - Begroting 2025-2032
- Vennootschappen en coöperaties
Samen Doen Hardenberg B.V.
Vestigingsplaats
Hardenberg
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Betrokken partijen
Gemeente Hardenberg
Bestuurlijk belang
Eigenaar – enig aandeelhouder, 100% risicodragend.
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Samen Doen Hardenberg bv draagt bij aan het preventie en ondersteuning aan inwoners van de gemeente Hardenberg om zo hogere kosten als gevolg van inzet van maatwerk te voorkomen. Samen Doen Hardenberg bv is tevens de ingang en toegang voor, door de gemeente, gefinancierde zorg in het kader van de jeugdwet of wet maatschappelijke ondersteuning.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
639
806
Resultaat boekjaar
Financiele bijdrage van gemeente
4.074
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het restant na verwerking van alle posten is € 68.534, dit vloeit terug in de algemene reserve van de gemeente.
Bron
Concept jaarrekening 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)
Betrokken partijen
Nederlandse overheden (50% rijk / 50% gemeenten, provincies en waterschappen)
Bestuurlijk belang
64.935 aandelen is 0,117% stemmen in de AVA
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
4.721.000
4.777.000
Vreemd vermogen
110.819.000
123.614.000
Resultaat boekjaar
294.000
Financiele bijdrage van gemeente
163
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De nettowinst van BNG Bank over 2024 bedraagt EUR 294 miljoen (2023: EUR 254 miljoen). Op de Algemene Vergadering van 24 april 2025 werd voorgesteld om 50% (2023: 50%) van de beschikbare winst na belasting en na aftrek van de compensatie voor de verschaffers van hybride kapitaal uit te keren. Het dividendpercentage van 50% is in lijn met het dividendbeleid van BNG Bank. Dit betekent een dividend van EUR 140 miljoen (2023: EUR 120 miljoen). Het dividend bedraagt EUR 2,51 per aandeel van nominaal EUR 2,50 (2022: EUR 2,16).
Bron
Jaarrekening 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Cogas Holding
Vestigingsplaats
Almelo
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)
Betrokken partijen
Gemeente Almelo, Borne, Dinkelland, Hardenberg, Hof van Twente, Oldenzaal, Tubbergen, Twenterand, Wierden
Bestuurlijk belang
650 aandelen is 12,8% stemmen in de Ava
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Cogas is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, de aanleg, het onderhoud en het beheer van de netten voor gas, elektriciteit, (duurzame) warmte en telecommunicatie. Daarmee zorgt zij voor het transport van gas, elektriciteit, warmte en data naar ruim 142.000 klanten in haar regio.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
145.458
150.342
Vreemd vermogen
11.440
10.602
Resultaat boekjaar
9.973
Financiele bijdrage van gemeente
1.290
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het zwaartepunt ligt de komende jaren op versterking van ons elektriciteitsnet. De file die in 2023 ontstond op het midden- en hoogspanningsnet is onverminderd. De vraag naar energie groeit sneller dan de gezamenlijke netbeheerders kunnen oplossen. Daardoor verwachten we zeker nog tien jaar te maken hebben met netcongestie.
Onze bruto investeringsdoelstelling in ons netwerk groeide naar € 21,6 miljoen in 2024 en stijgt in 2025 verder naar € 28,6 miljoen. Deze enorme uitgaven zetten de solvabiliteit weliswaar onder druk, maar zijn essentieel voor ons doel: het versterken van ons elektriciteitsnet.Bron
Jaarrekening 2024
- Vennootschappen en coöperaties
CSV Amsterdam B.V.
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten.
Bestuurlijk belang
1.296 aandelen is 0,0648% stemmen in de Ava
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
CSV Amsterdam B.V.. vervult drie doelstellingen volgens de statuten:
a. namens de Verkopende Aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON;
b. namens de Verkopende Aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. ("Waterland");
c. het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
98
Vreemd vermogen
50
Resultaat boekjaar
Financiele bijdrage van gemeente
5
Risico's, kansen en ontwikkelingen
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 17 april 2025 is unaniem besloten tot de ontbinding en liquidatie van CSV Amsterdam B.V. In dat kader is een liquidatiebalans opgesteld en goedgekeurd, en is ingestemd met een uitkering van de resterende liquide middelen aan de aandeelhouders.
Bron
Brief vereffening liquidatie vennootschap
- Vennootschappen en coöperaties
Enexis Holding
Vestigingsplaats
s'-Hertogenbosch
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten
Bestuurlijk belang
63.932 aandelen is 0,0427% stemmen in de AVA
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Enexis beheert (via haar dochtervennootschap Enexis Netbeheer BV) het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,9 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De gemeente Hardenberg tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
5.320.000
5.538.000
Vreemd vermogen
5.140.000
5.949.000
Resultaat boekjaar
254.000
Financiele bijdrage van gemeente
54
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De grootste opgave in 2024 en de komende jaren voor Enexis: bouwen, bouwen, bouwen. In 2024 gaf Enexis conform plan € 1,5 miljard uit om het net te verzwaren en uit te breiden. Het grootste werkpakket ooit. Hoewel Enexis het afgelopen jaar meer technische medewerkers kon aantrekken dan verwacht, kampt ze nog altijd met een tekort.
Ook de verwerving van de vereiste gronden en vergunningen om het net uit te breiden en te verzwaren, gaat te langzaam. Er is de komende jaren veel extra grond nodig, maar vooralsnog zitten bestemmingsplannen en vergunningentrajecten daarbij te vaak in de weg. Hierover is nauw overleg met gemeenten en provincies. Ook in Den Haag zijn deze problemen aangekaart.In het voorjaar van 2024 heeft de AvA ingestemd met aanpassing van het strategisch plan (2022) in verband met de nieuwe wet collectieve warmtevoorziening. Enexis treft op basis daarvan voorbereidingen voor een actieve rol bij de ontwikkeling van initiatieven in haar verzorgingsgebied. In het strategisch plan is verder gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
3. Klanten weten wat ze aan ons hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformatiesBron
Jaarverslag 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Vestigingsplaats
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten
Bestuurlijk belang
1.296 aandelen is 0,0648% stemmen in AVA
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent)
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
1.445
Vreemd vermogen
32
Resultaat boekjaar
-36
Financiele bijdrage van gemeente
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. is opgeheven
Bron
Brief opheffing Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. september 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Rendo Holding
Vestigingsplaats
Meppel
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Betrokken partijen
Gemeenten Hoogeveen, Meppel, Staphorst, Zwartewaterland, Steenwijkerland, Coevorden, Hardenberg, Westerveld en De Wolden
Bestuurlijk belang
57 aandelen is 5,75% stemmen in de Ava
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
RENDO draagt zorg voor een adequate, veilige en efficiënte (betaalbare) distributie van (duurzame) energie en data (glasvezelinfrastructuur) in haar werkgebied. Deze distributie is in balans met de snelle verduurzaming (energietransitie) van onze regio. RENDO is medeontwerper van het toekomstige energienet binnen haar werkgebied in Drenthe en Overijssel en is hierop aanspreekbaar. RENDO is een proactieve partner voor de energietransitie van haar negen aandeelhoudende gemeenten en regionale samenwerkingspartners. Betrouwbaarheid en innovatie zijn belangrijke drijfveren voor de RENDO organisatie.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
78.688
80.328
Vreemd vermogen
11.522
16.378
Resultaat boekjaar
8.044
Financiele bijdrage van gemeente
106
Risico's, kansen en ontwikkelingen
N.V. Rendo moet volop investeren om de netcongestie te verhelpen, net als alle andere netbeheerders. Binnen de energietransitie is Rendo groot voorstander van het hergebruik van de bestaande gasinfrastructuur. Hierbij is zij afhankelijk van duidelijkheid uit Den Haag en Brussel over de "bijmengverplichting". Op het terrein van de glasvezelinfrastructuur gaat Rendo over van aanleg naar beheer van de infrastructuur.
Er wordt over 2024 een dividend van 5.52 miljoen uitgekeerd.
De resultaten, inhoudelijk en financieel, van N.V. RENDO Holding waren in 2024 goed. Rendo heeft een mooie stap gemaakt in de uitvoering van het 10-puntenplan. Er ligt een stevige basis voor de komende jaren.
De solvabiliteit in 2024 41% (2023 41,8%)Bron
Jaarverslag 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Rova
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)
Betrokken partijen
Gemeente Amersfoort, Dalfsen, Hardenberg, Hattem, Heerde, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Aalten, Bunschoten, Dinkelland, Oost Gelre, Tubbergen, Twenterand, Urk, Westerveld, Winterswijk, Woudenberg en AVU
Bestuurlijk belang
816 aandelen A is 6,99% stemmen in de Ava
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Voortdurend wordt gestreefd naar optimalisatie in drie centrale thema’s, te weten: duurzaamheid (verbetering milieurendement; bijdrage aan gemeentelijke klimaatdoelstellingen), financiën (lagere tarieven voor de inwoners; dus geen winstmaximalisatie) en maatschappij (een leefbare omgeving voor wonen en werken).
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
43.020
44.169
Vreemd vermogen
59.990
63.717
Resultaat boekjaar
4.820
Financiele bijdrage van gemeente
275
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het aandeel hergebruik en hoogwaardige recycling kan nog verder worden verbeterd. Om hier een nieuwe impuls aan te geven ontwikkelde Rova een nieuwe visie op het beheer van huishoudelijk afval en haar rol daarin als afvalinzamelaar. In de kern draait het om kwaliteit.
Jaarlijks monitort Rova per gemeente de prestaties op het gebied van afval scheiden in de vorm van een Grondstoffenmonitor. Er wordt per gemeenten gerapporteerd over de ingezamelde hoeveelheden per afvalstroom en de samenstelling van het restafval. Hiermee krijgen de gemeenten zicht op hun prestatie en op eventueel verbeterpotentieel.
ROVA staat open voor verbreding van de samenwerking in haar regio’s omdat hiermee ook een kans ontstaat voor de gewenste versterking van publieke krachtenbundeling. Inmiddels worden met meerdere gemeenten verkenningen uitgevoerd naar de mogelijkheid tot toetreding tot ROVA.Bron
Jaarrekening 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Vitens
Vestigingsplaats
Utrecht
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Betrokken partijen
92 gemeenten en 5 provincies
Bestuurlijk belang
63.007 aandelen is 1,091% stemmen in de AVA
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Vitens werkt voortdurend aan het winnen, zuiveren en leveren van drinkwater van topkwaliteit.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
677.700
713.600
Vreemd vermogen
1.559.700
1.684.800
Resultaat boekjaar
34.500
Financiele bijdrage van gemeente
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De financiële positie van Vitens staat onder druk als gevolg van de investeringsopgave en het WACC-beleid. Een gezonde financiële positie is van belang om de toekomstige uitdagingen waar we als Vitens voor staan aan te kunnen. Door geen dividend uit te keren, wordt het resultaat over 2024 volledig toegevoegd aan het eigen vermogen van Vitens. Daarmee dragen aandeelhouders positief bij aan de financiële positie van Vitens.
Betrouwbaar drinkwater is essentieel voor onze gezondheid en ons welzijn. Drinkwater staat echter steeds meer onder druk door allerlei factoren. Denk aan de bevolkingsgroei, economische groei, weersextremen als gevolg van klimaatverandering, maar ook de steeds verdergaande vervuiling die de kwaliteit van bronnen aantast.
Bron
Jaarrekening 2024
- Vennootschappen en coöperaties
Wadinko
Vestigingsplaats
Zwolle
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (niet beursgenoteerd)
Betrokken partijen
De provincie Overijssel en 24 gemeenten in de regio Zuidwest Drenthe, de Noord-Oostpolder en Overijssel
Bestuurlijk belang
136 aandelen is 5,69% stemmen in de Ava
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij, die de bedrijvigheid - en daarmee de werkgelegenheid - wil bevorderen in Overijssel, de Noord-Oostpolder en Zuidwest Drenthe.
Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
82.924
85.007
Vreemd vermogen
8.721
10.249
Resultaat boekjaar
3.583
Financiele bijdrage van gemeente
85
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De omzet in de portefeuille steeg weliswaar (+4,9%), maar voor de meeste participaties van Wadinko was 2024 een jaar met een drukkend effect op de winstgevendheid, mede door kostenstijgingen.
De EBITDA van de bedrijven van Wadinko daalde van 5.9% in 2023 naar 4,3% in 2024. Sterke kostenstijgingen, met name personeelskosten welke fors zijn geindexeerd na een periode met hoge inflatie, hebben een drukkend effect gehad op de winstgevendheid
Ultimo 2024 heeft Wadinko voor € 70,6 miljoen in participaties en leningen vastliggen.
De markt voor participaties was in 2024 terughoudend. Voor 2025 verwacht Wadinko dat de vraag naar risicodragend kapitaal weer zal toenemen.
In 2024 was er één nieuwe participatie, één uitbreiding van het aandelenbelang en 6 bijfinancieringen van bestaande participaties.
Wadinko behaalde een resultaat van € 3,6 miljoen in 2024. Er is een stille reserve (verschil tussen actuele waarde en boekwaarde van de participaties) van € 24,8 miljoen (2023: € 22,9 miljoen). Hierbij moet worden aangemerkt dat het bepalen van de actuele waarde tijdgebonden is en dus als indicatief moet worden beschouwd. De provincie Overijssel heeft een leningsfaciliteit beschikbaar gesteld € 10 miljoen, ten behoeve van de ondersteuning aan MKB- en familiebedrijven, om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken en daarmee werkgelegenheid en bedrijvigheid voor Overijssel te behouden. In d ebesteding van deze middelen zullen transities in digitalisering en verduurzaming prioriteit hebben. Wadinko kan deze lening tranches opnemen tot en met 2025. Tot dusverre is ten behoeve van de investering in een participatie voor € 3,1 miljoen gebruik gemaakt van deze faciliteit.
Het rendement op eigen vermogen (resultaat in percentage van het gemiddelde eigen vermogen) bedroeg in 2024 6,5%. Het gemiddeld rendement over de jaren 2020-2024 bedraagt 6,2%.
Bij de ondernemingen waarin Wadinko participeert, werken 4.120 medewerkers op fte basis (2023: 4.401) De afname houdt verband met de mutaties in de portefeuille.
De door de participaties gerapporteerde omzet en resultaatverwachtingen in budgetten voor 2025 liggen aanmerkelijk boven de uitkomsten van 2024.
Wat blijft is de onzekerheid als gevolg van geopolitieke spanningen, met gevolgen voor beschikbaarheid van en prijseffecten op grond en hulpstoffen. Daarnaast zijn de vraagstukken op gebied van klimaat en duurzaamheid complex.In de gemeente Hardenberg heeft Wadinko de volgende participaties:
Masevon Group BV 31,5%
Haerborch Real Estate 30%
Travelbags BV 30%
Vrieling Adviesgroep BV 26,88%Bron
Jaarrekening 2024
Verenigingen en stichtingen
- Verenigingen en stichtingen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Vereniging
Betrokken partijen
Alle gemeenten van Nederland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in ledenvergadering en zitting in VNG commissie gemeentefinancien
Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen
De Vereniging heeft ten doel te werken aan een krachtige lokale overheid door agenderend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
De Vereniging ondersteunt haar leden met belangenbehartiging, netwerken en dienstverlening. Dat doet zij collectief, in groepen en individueel bij de vervulling van bestuurs-, uitvoerings- en overige taken. Ook ondersteunt de Vereniging haar leden bij de organisatie van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering.
De Vereniging heeft voorts de bevoegdheid om voor de leden of groepen van leden:
a. Afspraken te maken met verenigingen van werknemers en andere overheden over arbeidsvoorwaarden en het arbeidsvoorwaardenbeleid en deze vast te leggen in collectieve arbeidsovereenkomsten;
b. Standaarden vast te stellen ter verbetering van de kwaliteit en efficiëntie van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering.Website
Bedragen x € 1.000
Vermogen op 1 januari
Vermogen op 31 december
Eigen vermogen
56.301
60.361
Vreemd vermogen
118.819
133.694
Resultaat boekjaar
-26
Financiele bijdrage van gemeente
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De kredietrisico's voor de VNG zijn als laag te kwalificeren. De baten die de VNG genereert, zijn nagenoeg alle afkomstig van overheidsinstellingen.
Resultaatsbestemming:
Het resultaat 2024 is € 26.000 negatief. Het werken met een negatief resultaat is conform de afspraak met de gemeenten om gefaseerd het eigen vermogen in te zetten. Zolang de kosten niet 100% worden gedekt uit contributie, wordt het begrotingstekort gefinancierd uit het vermogen.Bron
Jaarrekening 2024