Elke drie jaar wordt het beheerplan wegen geactualiseerd voor het wegennetwerk in onze gemeente. Het huidige kader staat beschreven in de nota meerjaren onderhoudsprogramma wegen 2026-2028 (op moment van schrijven wordt deze naar verwachting vastgesteld eind 2025). Op basis van een landelijk toegepaste methodiek van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw) wordt het gemeentelijke wegennet van Hardenberg geïnspecteerd, beheerd en onderhouden. De omvang van het beheergebied bestaat uit ruim 950 km aan verharde wegen en 185 km aan fietspaden en bijkomende zaken, zoals parkeerplaatsen, voetpaden, verkeersregelinstallaties, etc.
Voor de borging van voldoende kwaliteit heeft de gemeenteraad 10 bestuurlijke uitgangspunten vastgesteld die gebruikt worden om tot verantwoorde afwegingen en prioritering te komen voor ons wegbeheer. Tevens zijn de CROW-normen (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw) naar de Hardenbergse situatie vertaald (“de Hardenbergse norm”). We streven naar een goede balans tussen de noodzaak van onderhoud aan gemeentelijke wegen, esthetische waarden en de beschikbare (financiële) middelen. De exploitatielasten die in de begroting zijn opgenomen zijn voldoende voor sober en doelmatig onderhoud. Naast het uitvoeren van een kwaliteitsinspectie wordt twee keer per jaar een wegenschouw gehouden. De gemeente Hardenberg beschikt over een gecertificeerd geautomatiseerd wegbeheersysteem. Dit systeem ondersteunt bij de vaststelling voor de onderhoudsmaatregelen die geadviseerd worden. Daarnaast worden signalen uit het “veld” en meldingen van gebruikers en van de plaatselijke belangen meegenomen in de afweging. Het onderhoud wordt zoveel mogelijk gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals riolering- en herinrichtingsprojecten, alsmede verkeerskundige- en mobiliteit opgaven.
Het beheer en onderhoud van wegen begint met het bewust ontwerpen van de infrastructuur en de keuze voor de kwaliteit van duurzame materialen. Dat heeft op de lange termijn positieve effecten op het beheer en onderhoud. De afstemming tussen ontwerp en uitvoering is onderdeel van ons dagelijkse werk.
Naast het reguliere groot-onderhoud aan de wegen worden de komende jaren tevens een aantal verkeersregelinstallaties (VRI's) vervangen. De investeringen hiervoor zijn opgenomen in de begroting.
Categorie | Wegen, straten en pleinen |
|---|---|
Programma | Ruimtelijk Hardenberg |
Actueel onderhoudsplan / beleidskader | Aanwezig: Meerjarig onderhoudsplan Wegen |
Bedragen in euro | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Beheer en onderhoudskosten exclusief personeels- en kapitaallasten | 2.808.750 | 2.808.750 | 2.808.750 | 2.808.750 |
