Gemeenschappelijke regelingen

Omgevingsdienst IJsselland

Vestigingsplaats

Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokken partijen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Deelname in AB/DB

Bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen

We vormen een moderne uitvoeringsorganisatie die voorop wil lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen.
De Omgevingsdienst IJsselland wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst IJsselland wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.

Website

www.odijsselland.nl/

Bedragen x € 1.000

 Vermogen op 1 januari

Vermogen op 31 december

Eigen vermogen

3

507

Vreemd vermogen

3.513

7.656

Resultaat boekjaar

191

Financiele bijdrage van gemeente

2.254

Risico's, kansen en ontwikkelingen

De risico-inventarisatie zoals deze nu is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van € 313.000.
Met oog voor de lastige financiële situatie van gemeenten, doen wij er als ODIJS alles aan om de aan ons beschikbaar gestelde middelen op efficiënte wijze in te zetten, zodat we een maximaal rendement kunnen behalen voor onze eigenaren, namelijk de 11 gemeenten in IJsselland en de provincie Overijssel. Tegelijkertijd is het op dit moment ook de realiteit dat de hoeveelheid middelen diebeschikbaar wordt gesteld onvoldoende is om de taakuitvoering op tenminste eenwettelijk minimum uitvoeringsniveau te kunnen brengen en om te kunnen voldoen aan de landelijke robuustheidseisen die gelden voor omgevingsdiensten. Voor beide is een structurele investering nodig.
Hiermee is gelijk de belangrijkste ontwikkeling voor 2026 genoemd, namelijk het effectueren van onze route naar een robuuste ODIJS. Onder andere het Rijk, IPO en VNG hebben op basis van verschillende onderzoeken geconcludeerd dat het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in Nederland onvoldoende functioneert, met grote milieuschade als gevolg. Daarom is een proces gestart om in heel Nederland te komen tot robuuste omgevingsdiensten. Het Rijk, IPO en VNG eisen dat op 1 april 2026 alle omgevingsdiensten in Nederland robuust zijn.

Bron

Ontwerpbegroting 2026 / Voorlopig jaarverslag 2024

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2025 12:03:03 met de export van 11/12/2025 11:59:17