1.6.1 K&I agenda
In de Perspectiefnota 2026 is de kansen en investeringsagenda geactualiseerd en op basis van nieuwe inzichten herrekend. Deze agenda biedt inzicht in de investeringsprojecten vanaf initiatief tot realisatie. Hiermee geven wij een doorkijk of de gemeente voldoende financiële mogelijkheden heeft om uitvoering te geven aan deze opgaven. Dit kunnen eenmalige middelen zijn om de lasten te dekken maar vraagt ook om structurele middelen om kapitaallasten te dekken.
Via deze agenda gaan wij in gesprek met de raad om te bespreken hoeveel middelen we moeten en willen uitgeven en sparen om de komende jaren deze agenda te realiseren. In de perspectiefnota 2026 hebben wij een doorkijk gegeven. In de begroting na 2029 moet er rekening mee gehouden worden dat er nog €21 miljoen uit de reserve moet worden gehaald en een begrotingsruimte van €2,9 miljoen aan kapitaallasten moet worden gereserveerd. In het voorgaande hoofdstuk hebben wij aandacht besteedt aan de wijze waarop wij structurele begrotingsruimte kunnen vrijspelen hiervoor.
Belangrijk daarbij is de balans tussen ambities, taken, middelen en uitvoeringskracht. De veelheid en de omvang van de projecten in combinatie met een solide financieel beleid en de uitvoeringskracht van de organisatie vragen om een langjarige en brede afweging. Het hebben van een investeringsagenda biedt ook kansen om een rijksbijdrage te krijgen in ontwikkelingen die wij zelf ook graag willen.
Door het opnemen van de K&I agenda in de begroting, met daarin investeringen/ambities die zeker wel op de agenda staan, maar nog omgeven zijn met heel veel onzekerheden, zetten wij onze begroting "op slot". De onzekerheden waar het hier met name om gaat, zijn jaar van uitvoering en de lasten die ermee gepaard gaan. Niet alles kan en niet alles kan tegelijk. Voor de perspectiefnota 2027 gaan wij kijken of we de K&I agenda voor de jaren na 2027 uit de begroting kunnen halen. Uiteraard houden wij de K&I agenda wel in stand, maar als een separaat document.
Daar waar wij concreet zijn (komende 3-4 jaar) kunnen de middelen in de begroting worden opgenomen. Daar waar nog een "spaar" opdracht zit kunnen we deze zichtbaar maken en een strategische investeringsreserve instellen om deze middelen op te bouwen. Naast eenmalige middelen (reserve) zijn er ook structurele middelen nodig. Het instellen van een dergelijke reserve is een financieel instrument om de strategische opgave te koppelen aan een solide financieel beleid. De financiering van de investeringsagenda en de voeding van de reserve die hieraan is gekoppeld zal nader moeten worden uitgewerkt.
De investeringen die in het nieuwe begrotingsjaar in uitvoering worden genomen worden verwerkt in de begroting.
Er zijn kleine wijzigingen in de K&I agenda ten opzichte van de stand bij de perspectiefnota 2026. Dit wordt veroorzaakt door een aantal wijzigingen in afschrijvingstermijnen. De termijnen die nu gebruikt zijn, zijn conform de geactualiseerde nota waarderen en afschrijven. De grootste wijziging zit in het voorlopig uitstellen van sportpark de Boekweit*. De Boekweit zit momenteel in een onderzoeksfase, concrete uitwerking is nog niet mogelijk en daarom niet vertaald in deze begroting.
Door middel van vaststelling van de begroting 2026 geeft de raad de middelen vrij voor de investeringen die starten in 2026 (zie tabel: kolom Inv.2026). De kapitaallasten die gepaard gaan met de K&I agenda worden verrekend met de stelpost dekking kapitaallasten K&I. Op deze stelpost staat de reservering voor structurele kapitaallasten.
Naast de structurele last die gepaard gaat met de K&I agenda wordt er in 2026 t/m 2029 €12,13 miljoen uit de algemene reserve gehaald voor het realiseren van de plannen.
Ten aanzien van de vastgestelde IHP's hebben wij afgesproken dat afwijkingen in de realisatie worden gemeld in de P&C producten.
Kansen en Investeringenagenda | ||||||||||||||
Bedragen x €1.000 | ||||||||||||||
Inv. totaal | reeds | Inv. | Inv. | Inv. | Inv. | kap. | kap. | kap. | kap. | uit AR | na 2029 uit AR | |||
Prinses Amaliabrug | 1.700 | 80 | 1.620 | 0 | 0 | 0 | 2 | 68 | 68 | 68 | 0 | 0 | ||
Verbeteren parkeren centrum, P plaats Parkweg | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 250 | 0 | ||
Europaweg (Molenplein) | 650 | 75 | 575 | 0 | 0 | 0 | 2 | 13 | 13 | 13 | 650 | 0 | ||
Veilige fietsverbinding (Groot Oever) | 1.500 | 150 | 0 | 1.350 | 0 | 0 | 3 | 3 | 30 | 30 | 1.500 | 0 | ||
Veilige fietsverbinding (Slotweg-Schapenweg) | 1.400 | 100 | 200 | 1.100 | 0 | 0 | 2 | 6 | 28 | 28 | 1.400 | 0 | ||
Recreatieve fietspaden | 1.000 | 250 | 250 | 250 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 0 | ||
Rotonde van Uijterwijckallee | 3.800 | 0 | 100 | 300 | 1.500 | 1.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.900 | 1.900 | ||
Kwaliteitsverbetering Traversen N377 | 1.140 | 60 | 680 | 0 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 740 | 400 | ||
Verkeersveiligheid N36 | 5.940 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.940 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.940 | ||
Theater de Voorveghter (onderzoek) | 590 | 170 | 300 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 590 | 0 | ||
Theater de Voorveghter ( voorbereiding en realisatie) | 14.410 | 0 | 0 | 860 | 860 | 12.690 | 0 | 0 | 17 | 34 | 0 | 0 | ||
Centrumstructuur (Europaweg) | 400 | 0 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 8 | 400 | 0 | ||
Centrumstructuur (Nijenstede) | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 32 | 1.600 | 0 | ||
Centrumstructuur Schuitestraat) | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 800 | ||
Centrumstructuur (Lage Doelen / Havenweg) | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.200 | ||
Centrumstructuur (Stationstraat) | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 300 | ||
Centrumstructuur (Burg.Bramerstraat) | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 350 | ||
Centrumstructuur (Parkweg) | 1.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.900 | ||
Centrumstructuur (Overig) | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.150 | ||
Gebiedsontwikkeling stationsgebied / Nedersaksenlijn | 17.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.500 | ||
Toekomstige MFA's (onderzoek) | 400 | 50 | 150 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | 0 | ||
Toekomstige MFA's | 8.600 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 5.600 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 0 | ||
Kotermeerstal Dedemsvaart | 450 | 170 | 280 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | ||
IHP primair onderwijs | 9.900 | 0 | 0 | 5.575 | 4.325 | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 0 | 0 | ||
IHP sportparken (onderzoek en begeleiding) | 500 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 500 | 0 | ||
IHP sportparken (uitvoering) | 8.400 | 440 | 2.480 | 1.740 | 1.870 | 1.870 | 31 | 229 | 363 | 508 | 0 | 0 | ||
IHP binnensport | 9.800 | 757 | 1.391 | 238 | 2.000 | 5.414 | 31 | 146 | 160 | 201 | 0 | 0 | ||
IHP binnensport sportpark Marslanden | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 | 0 | ||
MJP Zwembaden | 2.500 | 430 | 50 | 100 | 1.500 | 420 | 29 | 30 | 32 | 146 | 0 | 0 | ||
Sportpark de Boekweit (onderzoek) | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 | 0 | ||
Sportpark de Boekweit (grond)* | ntb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sportpark de Boekweit (voorbereiding en uitvoering)* | ntb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Veilige schoolomgeving | 240 | 50 | 50 | 50 | 50 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 | 40 | ||
Gemeentelijke gebouwen | 2.000 | 200 | 250 | 950 | 600 | 0 | 14 | 32 | 98 | 140 | 0 | 0 | ||
Wagenpark | 2.000 | 100 | 1.150 | 250 | 250 | 250 | 2 | 182 | 223 | 264 | 150 | 0 | ||
Saldo investering | 102.770 | 3.382 | 10.076 | 13.583 | 17.905 | 57.824 | 12.130 | 21.480 | ||||||
Saldo structurele kapitaallast | 116 | 714 | 1.045 | 2.037 | ||||||||||
