Programma's

Financiën

Wat willen we bereiken?

We vinden het belangrijk dat onze gemeente financieel gezond is en blijft. We voeren daarom een financieel solide beleid, om onze begroting reëel en structureel sluitend te houden.

De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:

  • De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
  • De opbrengsten van de lokale heffingen;
  • De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
  • Financiering;
  • Onvoorzien en stelposten:
  • VPB.

Overhead

In de BBV- regels is voorgeschreven wat onder de definitie overhead wrodt verstaan. De definitie luidt : alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Treasury

Het saldo van de treasury kan worden gedefinieerd als het saldo van:

  • de betaalde rente (last) over de aangegane langlopende leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant, en
  • de ontvangen rente (bate) over de uitzettingen. Onder uitzettingen kunnen worden verstaan deposito’s, verstrekte langlopende leningen en beleggingen.
  • De opbrengst uit deelnemingen betreft o.a. de dividenduitkering van de Bank Nederlandse gemeenten.

Instelling

% aandeel in het kapitaal

Aantal aandelen

Dividend per aandeel in €

Dividend in €

BNG

0,12%

64.935

 2,00

 130.000

Enexis

0,04%

63.932

 0,69

 44.000

Wadinko

5,69%

136

 500,00

 68.000

ROVA

11,60%

816

 404,41

 330.000

Cogas

12,77%

650

 2.000,00

 1.300.000

Rendo

5,75%

57

 5.543,86

 316.000

Vitens

1,10%

63.007

 0,00

0

Totaal

in €

2.188.000

bedragen x €1

Lokale heffingen

Hier wordt een beeld gegeven van de lokale heffingen waarbij er geen relatie ligt tussen de kosten en de opbrengsten. Dit impliceert tevens dat de heffingen op het gebied van parkeren (gedeeltelijk), afvalstoffen- en rioolopbrengsten geen algemeen dekkingsmiddel zijn, maar expliciet worden aangewend voor uitgaven op betreffende terreinen. In de paragraaf lokale lasten wordt aandacht besteed aan o.a. lokale lastendruk, kwijtscheldingsbeleid e.d.

Algemene uitkering

Gemeente Hardenberg ontvangt de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De verdeling van het geld over de gemeenten vindt plaats op basis van verdeelmaatstaven

Overige baten en lasten

Dit betreft de algemene raming voor onvoorzien een aantal stelposten. Dit betreft diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s kunnen worden toegerekend. Stelposten betreffen diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s worden toegerekend.

Bedragen x € 1.000

2026

2027

2028

2029

stelpost onvoorzien

50

50

50

50

stelpost investerings (vervangings) programma 2025-2028

390

641

555

304

stelpost kapitaallasten K&I agenda

0

351

2.649

1.657

stelpost loon en prijscompensatie

3.248

5.609

5.414

5.414

stelpost plankosten Grondexploitatie

-228

-222

-222

-222

Overige stelposten Gemeentefonds

         123

           65

            -3

           96

Stelpost Jeugd Hervormingsagenda

3.076

2.967

-149

-22

6.659

9.461

8.295

7.231

bedragen x €1.000

Vennootschapsbelasting

Vanaf 1 januari 2016 geldt voor de gemeente Hardenberg de Wet modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsbedrijven (Wet Vpb). Op basis van de wetgeving worden de activiteiten van de gemeente Hardenberg onderzocht of er sprake is van het drijven van een onderneming. Indien dit het geval is dan is de gemeente Vpb plichtig.

Wat gaan we daarvoor doen?

We toetsen elk investeringsvoorstel aan de ingezette lijn van de kansen en investeringsagenda.
We gaan met de gemeenteraad in gesprek over de wenselijkheid en de planning van investeringen.
We gaan op informele wijze in gesprek met de gemeenteraad over welke informatie de raad nodig heeft om zijn kaderstellende en controlerende rol goed in te vullen. Dit doen wij met een zomermarkt en met technische briefings.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2025 12:03:03 met de export van 11/12/2025 11:59:17