Wat willen we bereiken?
We zijn een leefbare, veilige en goed bereikbare gemeente. Voor inwoners, bezoekers en bedrijven. We vinden het belangrijk dat we ons op een duurzame, toekomstbestendige en veilige manier verplaatsen. Lopend, fietsend, met het openbaar vervoer of met de (elektrische) auto. Duurzame en veilige mobiliteit draagt bij aan de kwaliteit van leven. En is belangrijk voor de leefbaarheid in onze kernen. Mobiliteit moet toegankelijk zijn voor iedereen (zowel fysiek als financieel).
Wat gaan we daarvoor doen?
Veilig op Weg
- In 2026 gaan we verder met de uitvoering van het programma Veilig op Weg van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan (GVVP), het Fietsplan en overige infraprojecten. We werken verder met de aanleg van het vrijliggend fietspad langs de Slotweg in Bergentheim, het verbeteren van de Hardenbergerweg bij Mariënberg, en aan de realisatie van Fietsroute Slagharen – Hardenberg. In afstemming met het MeerJaren OnderhoudsProgramma (MJOP) Wegen werken we ook aan de Hoogeveenseweg in Schuinesloot en de Dedemsvaartseweg / Tottenhamstraat bij Lutten. En het nieuwe MJOP Wegen geeft weer nieuwe kansen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.
- De vervangingsopgave van de verkeerslichten aan de J.C. Kellerlaan en Gramsbergerweg in Hardenberg grijpen we aan om deze te verbeteren. Met nieuwe, slimmere VRI’s geven we een impuls aan de doorstroming én de verkeersveiligheid op de kruispunten.
- In 2026 starten we een onderzoek voor de reconstructie van de rotonde Haardijk - Van Uterwyckallee in Hardenberg. Deze reconstructie is noodzakelijk in verband met de uitbreiding van Marslanden en de ontwikkeling van bedrijventerrein Heemserpoort. Samen met de provincie zoeken we naar optimale ontsluiting en doorstroming die aansluiten op de recente ontwikkelingen op de Haardijk.
- We blijven inzetten op educatie en gedragsverandering. Dit doen we in samenwerking met onder andere Veilig Verkeer Nederland. Met lespakketten, workshops of theatervoorstellingen voor scholen, scootmobiel- en e-bikecursussen voor ouderen en rijsimulators bij voorlichtingsdagen. Ook ondersteunen we Plaatselijk Belangenverenigingen in verkeersacties of -campagnes. We werken proactief samen met het Maatschappelijke Domein en Gewoon Actief & Gezond, onder meer met het landelijke programma Doortrappen – Fietsen tot je 100 e .
- We richting jaarlijks enkele schoolomgevingen veiliger in, waarbij we uitgaan van een aanpak waarbij de scholen zelf ook actief aan de slag gaan. In 2026 pakken we in ieder geval de schoolomgeving aan van de Bloemenhof te Baalderveld.
- Voorts leggen we bij infrastructurele projecten de koppeling met gedragsaanpak.
- In 2026 starten we met de reconstructie van de Bruchterweg, als onderdeel van de Centrumstructuur Hardenberg. Tussen de Europaweg en Burg. Schuitestraat richten we de weg in als gebiedsontsluitingsweg-30 km/u. Perfect passend bij deze drukke (scholieren)fietsroute. Ook starten we een onderzoek op naar de verkeersveiligheid Witte de Withstraat, inclusief kruising Stationsstraat. Dit sluit aan op de Centrumvisie en de ontwikkeling van de Stationsomgeving. Om de bereikbaarheid naar het centrum van Hardenberg te verbeteren reconstrueren we de Europaweg in fases. In 2024 zijn we hiermee gestart. In 2026 voeren we het volgende deelproject uit, op de kruising Molenplein. In 2027 volgt het laatste deel aan de centrumzijde, in combinatie met de vervanging van de Prins Bernhardbrug.
- We hebben in 2025 samen met een klankbordgroep onderzoek gedaan naar verkeersveiligheidsknelpunten binnen Dedemsvaart. Vanaf 2026 werken we deze knelpunten per project verder uit. Vervolgens vindt de uitvoering in een aantal jaren gefaseerd plaats.
Recreatief fietsen
- We gaan verder met het plan om de recreatieve fietsverbindingen binnen Hardenberg te verbeteren. De gemeente Hardenberg hecht belang aan het veilig en comfortabel kunnen fietsen. Wij investeren daarom in goed onderhoud, het aanpakken van knelpunten en uitbreiding van voorzieningen voor het recreatief fietsen. Het eventueel tot stand komen van het fietspad Groot Oever in 2026 heeft onze aandacht.
Kunstwerken
- De bruggen over de Vecht zijn essentiële onderdelen van het netwerkwerk voor de bereikbaarheid van het centrum van Hardenberg. De Prinses Amalia brug dient een veilige en comfortabele verbinding te zijn voor fietsers en voetgangers naar en van het centrum. Daarom wordt groot onderhoud uitgevoerd.
- De voorbereiding en aanbesteding van de vervanging van de Prins Bernhard brug vinden in 2026 plaats.
Duurzame Mobiliteit
- In het kader van ‘vervoer voor iedereen’ werken we samen met de provincie Overijssel aan een sterk samenhangend (openbaar) vervoersnetwerk. Waar dat kan wordt de lijnvoering daarvoor verbeterd.
Daarvoor dient onder andere een hub gerealiseerd te worden in Slagharen en in Dedemsvaart e.o. dienen enkele nieuwe bushaltes (met hub-functionaliteiten) alsmede bestaande haltes aangepast te worden. Naast het optimaliseren van Openbaar vervoer zetten we ons in voor een pilot Vervoer voor iedereen. - Vanuit Hardenberg wordt actief deelgenomen aan de MIRT-verkenning voor de Nedersaksenlijn. In de Mei-brief zullen de financiële consequenties van de startbeslissing kenbaar worden gemaakt.
- We werken in in 2026 aan een nieuwe aanbesteding voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto’s. Dat doen we op basis van de Laadstrategie. Op basis van behoefte plaatsen we laadpalen in de openbare ruimte. De laadstrategie op het gebied van snelladen, rekening houdend met de net-congestie, geven we verder vorm.
- Met de Groene en gezonde maatlat als kader werken we aan duurzame mobiliteitsoplossingen bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen, waarbij actieve mobiliteit meer aandacht en prioriteit krijgt. Nieuwe ontwikkelingen worden met goede wandel en fietspaden verbonden met de andere voorzieningen in de kern.
Parkeerbeleid
- We stellen een parkeervisie op voor het centrum van Hardenberg en omstreken.
- Vanuit de evaluatie van het parkeerbeleid wordt een uitbreiding voorgesteld van het parkeerterrein aan de Parkweg. De uitvoering staat in 2026 gepland.
Provincie en Rijk
- De provincie gaat in 2026 groot onderhoud plegen aan de N377. Wij zijn in overleg met de provincie om verbetermaatregelen door te voeren in Slagharen en De Krim. We willen de barrièrewerking van de N377 verminderen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de betreffende kernen vergroten.
- De provincie Overijssel gaat in 2026 het Groot Onderhoud N341 voorbereiden, inclusief de aansluitingen in Kloosterhaar en Sibculo. We zetten ons bij de provincie in voor een verkeersveilige, toekomstbestendige ontsluiting van de beide kernen.
- In de Voorjaarsnota 2025 heeft het kabinet € 115 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de verkeersveiligheid op de N36. Hiermee kan nog niet de hele weg worden voorzien van een rijbaanscheiding die voldoet aan de richtlijnen. Samen met onze regio-partners en het Rijk kijken we de komende tijd wat de mogelijkheden zijn.
