Wat willen we bereiken?
Elk kind recht heeft recht op een veilige, gezonde en kansrijke omgeving om in op te groeien. We bouwen aan een Hardenbergse samenleving waarin kinderen, jongeren én hun opvoeders worden ondersteund door een sterke pedagogische basis, veerkrachtige netwerken en toegankelijke hulp. We investeren in een sterke pedagogische omgeving waarin ouders, scholen, sportverenigingen en buurten samenwerken.
Opvoeden doen we samen – dichtbij, vertrouwd en met oog voor wat écht nodig is. We versterken de veerkracht van gezinnen en normaliseren alledaagse opvoedvragen. Niet elk probleem vraagt om professionele hulp – vaak is steun uit de eigen omgeving voldoende. Door vroegtijdig signaleren en samenwerken met scholen en verenigingen, voorkomen we dat kleine zorgen grote problemen worden.
Toegankelijke hulp dichtbij huis is cruciaal. Ons aanbod voor hulp en ondersteuning is laagdrempelig, snel beschikbaar en sluit naadloos aan op gespecialiseerde hulp als dat nodig is. Door te investeren in preventie en stevige lokale teams, houden we specialistische hulp beschikbaar voor wie het écht nodig heeft. Flexibele zorgvormen en goede nazorg zijn daarbij essentieel. Veiligheid begint thuis. We zetten in op een integrale aanpak bij bijvoorbeeld scheidingen, huiselijk geweld en kindermishandeling, zodat elk kind zich veilig voelt.
Wat gaan we daarvoor doen?
- We breiden de aanpak Opgroeien in een kansrijke omgeving (OKO) van het Trimbos Instituut in samenwerking met onze partners als jeugdgezondheidszorg, kinderopvang, onderwijs en welzijn verder uit en zetten hiermee vol in op preventie: door vroegtijdig te signaleren en te handelen, voorkomen we dat beginnende problemen verergeren of escaleren. Met effectieve preventie dragen we eraan bij dat jeugdigen minder zorg nodig hebben en zich beter kunnen ontwikkelen – gezond, veerkrachtig en met perspectief.
- Met onze partners in het onderwijs, kinderopvang en andere betrokken organisaties geven we actief vorm aan de visie uit de Lokale Educatieve Agenda (LEA). We richten ons op drie speerpunten: soepele overgangsmomenten in het onderwijs, kinderen en jongeren die zich gezien en gehoord voelen, en kansrijk opgroeien. We investeren doelgericht in de samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp door initiatieven op het snijvlak van deze domeinen – zoals jongerenwerk in het voortgezet onderwijs, ondersteuningsteams in het primair onderwijs, Jongeren in Balans, kansencoaches en VSO+ – te onderzoeken, monitoren, delen en versterken. Zo bouwen we samen aan een stevige basis voor elk kind in Hardenberg.
- Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming werken we samen met onze lokale en regionale partners aan een structurele verbetering van de jeugdhulp. Belangrijke aandachtspunten zijn de toename van het aantal kinderen dat zwaardere zorg ontvangt, de grote variatie van verschillende zorgvormen, de aanhoudende personeelstekorten en de toenemende financiële kosten. Om tijdig te voldoen aan de nieuwe wetgeving voor de lokale inkoop van ambulante jeugdhulp bereiden we aansluiting bij de regionale samenwerking via RSJ IJsselland voor.
- Onze inzet is gericht op het normaliseren van ondersteuning en hulpvragen en het versterken van collectieve, laagdrempelige voorzieningen. Met stevige lokale teams die dichtbij inwoners werken en vroegtijdig ondersteuning kunnen bieden. Dit vraagt om samenwerking, innovatie en een andere manier van denken en doen. De komende jaren zijn cruciaal om deze transitie vorm te geven en duurzaam te verankeren.
- In 2026 gaat de nieuwe Wet van School naar Duurzaam Werk in. Hiermee worden de werkzaamheden van de doorstroomcoach uitgebreid naar de leeftijd tot 27 jaar. Tot en met 2025 was dit tot 23 jaar. In deze nieuwe wet is de samenwerking tussen school, gemeente, arbeidsmarkt en doorstroompunt zeer belangrijk om ook jongvolwassenen maximale ontwikkelkansen te bieden.
- We hebben aandacht voor kinderen met een dreigende ontwikkelingsachterstand. Zo zetten we in op een toekomstbestendige uitrol van de Bibliotheek op School (dBos) en Boekstart in de kinderopvang als effectieve aanpak voor leesbevordering thuis en in het onderwijs/kinderopvang.
- Voor het bevorderen van vroegsignalering en het optimaliseren van de kwaliteit van aanpak en het behandelen van ernstige dyslexie, verbeteren we het ondersteuningsaanbod door twee gespecialiseerde dyslexie zorgaanbieders te contracteren voor een langere periode. Hiermee versterken en verdiepen we de keten van ondersteuning en hulp t.a.v. dyslexie.
- Het gezamenlijk huisvesten van kinderopvang en scholen is ontstaan vanuit de gezamenlijke visie van de gemeente en de schoolbesturen Basisonderwijs. Deze visie richt zich op de ontwikkeling en de kansengelijkheid van kinderen. De samenwerking (in het bijzonder in overgangssituaties van de kinderen) en het delen van expertise tussen de organisaties bevordert de ontwikkeling van deze kinderen. Deze visie hebben we verwoord in ‘Visie LEA’, het IHP en in de ‘Notitie Ontwikkeling IKC Hardenberg’. In het IHP is de mogelijkheid voor de gemeente opgenomen om te investeren in kinderopvangruimten in bestaande en nieuw te bouwen basisscholen. Daar staat tegenover dat de gemeente huuropbrengsten ontvangt. De schoolbesturen betalen hiervoor een marktconforme huur. Als juridisch eigenaar van de school zijn zij bovendien verantwoordelijk voor het doorberekenen van een marktconforme huur aan de kinderopvangorganisatie. Het gaat daarbij om de nieuw te bouwen Kindcentra in Marslanden, Baalderhof in Baalder, Balkbrug, De Bron in De Krim, Slagharen en De Groen in Dedemsvaart en de te renoveren kindcentra De Koningsberger in Bergentheim, De Ark in Dedemsvaart en De Elzenhof in Hardenberg.
- Om te komen tot een toekomstbestendige onderwijshuisvesting voor het Voortgezet Onderwijs in Hardenberg hebben we met de schoolbesturen een visie ontwikkeld die als basis dient voor het IHPVO. Inmiddels zijn we gestart met het proces om te komen tot een IHPVO.
- Om te komen tot een toekomstbestendige onderwijshuisvesting voor het Voortgezet Onderwijs in Hardenberg geven we vorm aan een visie die als basis dient voor het opstellen van een IHPVO. Wij blijven in gesprek met de betrokken schoolbesturen over de onderwijshuisvesting voor anderstalige leerlingen (statushouders en Oekraïense vluchtelingen) om voldoende en passend huisvesting te behouden, zo nodig aan te passen aan de huidige asielontwikkelingen.
- In 2026 voeren we nieuw beleid uit ten aanzien van het leerlingenvervoer. Het doel is dat leerlingen zo zelfstandig mogelijk naar school gaan. Dat vergroot hun vertrouwen, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. We maken persoonlijke vervoersplannen voor en met leerlingen en hun ouders. Hiervoor zetten we in 2026 en 2027 extra capaciteit in. Zo kijken we welk vervoer het beste past bij het kind. Op die manier willen we dat kinderen vaker andere vervoersmiddelen gebruiken dan de taxi. Halverwege 2026 evalueren we de aanpak. Daarna beslissen we wat nodig is om deze werkwijze voort te zetten. Deze aanpak sluit beter aan bij de ontwikkeling van leerlingen en zorgt voor een doelmatiger inzet van het leerlingenvervoer.
