Wat willen we bereiken?
We communiceren op een manier die past bij wie wij zijn en bij wat onze inwoners en ondernemers van ons verwachten. Onze communicatie sluit aan bij onze strategische keuzes en ambities. Zowel intern als extern communiceren we vanuit een heldere en consistente positionering. Dankzij een doelgroepgerichte aanpak sluit onze communicatie aan op de belevingswereld van inwoners. Wanneer het zinvol is en kan, bieden we participatiemogelijkheden voor inwoners via fysieke én digitale middelen.

Wat gaan we daarvoor doen?
We professionaliseren onze strategische communicatie volgens onze Strategische Communicatievisie 2022 – 2026. Vier speerpunten uit onze visie vormen het kompas van onze strategische communicatie:
- Samenkracht – We vertellen ons verhaal en laten zien dat we onze ambities met elkaar en onze partners vorm en inhoud geven.
- Verbinding – We luisteren naar wat er leeft en speelt. Inwoners denken en doen mee. Zo maken we van ons verhaal een gezamenlijk verhaal.
- De boodschap – De manier waarop we ons verhaal vertellen, sluit aan bij onze positionering en past bij de belevingswereld van inwoners.
- Direct duidelijk & persoonlijk – We communiceren begrijpelijk en toegankelijk. Door onze consistente huisstijl zijn we herkenbaar. We hebben aandacht voor persoonlijk contact.
In uitvoeringsplannen vertalen we onze visie naar concrete activiteiten en projecten.
Onze strategische communicatievisie eindigt in de loop van 2026. In de afgelopen jaren hebben we een stevige basis gelegd voor onze strategische communicatie. Door heldere keuzes, gezamenlijke inzet en structurele aandacht hebben we communicatie en participatie beter gepositioneerd binnen de organisatie en effectiever ingezet richting de samenleving. Die ontwikkeling is zichtbaar én merkbaar. Om dit kwaliteitsniveau te behouden en door te ontwikkelen willen we de ingezette lijn vasthouden. Daarom maken we voor de eerste maanden van 2026 een uitvoeringsplan, dat voortborduurt op de activiteiten in 2025. Daarnaast herijken we in 2026 onze strategische communicatievisie. Daarbij houden we rekening met de ambities en wensen van de coalitie die in het voorjaar van 2026 start.
Met een hernieuwde visie kunnen we blijven investeren in strategische communicatie en de richting die we gezamenlijk kiezen verder versterken. Zo behouden we kwaliteit, blijven we herkenbaar en verbindend communiceren én dragen we met strategische communicatie bij aan een toekomstbestendige organisatie.
